Monday, November 21, 2011

BLOG KENA REMOVE @ NOT FOUND

Da berapa banyak jugak blog yang kene remove atau not found sejak dua menjak ni. Antara mereka tu adalah Eyqasara, Abgchepika, dengan Efa Nur. Ni yang baru-baru ni la. Sebelum-sebelum ni da ramai gak kan berpengalaman blog kene remove? Tapi tak ramai yang tau cane nak menghadapi situasi yang tetiba berlaku ni dengan betul kan? Ramai yang gi menyumpah-seranah kat FB atau Twitter baru la teringat, "eh cane nak dapatkan balik ek? boleh ke dapatkan balik??"

Ermmm...meh sini nak kongsi sikit cara-cara bila blog kene remove oleh Blogger.com secara tiba-tiba. Bila kamu-kamu mendapati yang blog kamu kene remove dan tak dijumpai kat mana-mana, jangan panik. Mula-mula sekali gi website www.blogger.com dan login macam biasa.


sumber:http://www.sunahsukasakura.com/


Selalunya, bila da Sign In dengan betul, Google akan keluarkan mesej macam kat bawah ni.



Ni salah satu cara Google untuk buat verification pada akaun Google kita. Diorang nak check sama ada kita ni betul-betul manusia atau robot spammer semata-mata. So, bagi la no fon kamu yang boleh dihubungi. Bila da bagi no fon, klik "Send verification code", dia akan kuar cam kat bawah ni pulak.



Aha...no fon yang kamu-kamu bagi tadi tu, sebenarnya Google nak gunakan untuk hantar verification code, biasanya dalam 6 angka. Masukkan 6 angka tu ke dalam kotak verification code. Then klik "Verify". Google akan keluarkan window untuk Sign In balik sebagai tujuan menjaga security.



Masukkan semula password kamu, then klik "Verify" tu. Tunggu la dia loading, insya'Allah kalau ok, dia akan terus masuk ke dashboard dan kamu-kamu akan nampak balik blog kamu kat situ.

Tak ade???

Kalau tak ade tu, sabar la ye. Insya'Allah Blogger.com akan kembalikan jugak blog kamu, tapi lambat sikit. :)

No comments: